Simson, egy legenda születése
Simson az 1950-es évektől..
- 1856-1885
A Simson&Co céget 1856-ban alapította két zsidó testvér Löb és Moses Simson a Türingiai Suhl városában.
Kezdetben csak szénacélt állítottak, elő, amit főként katonai és vadászati fegyverek gyártására használtak fel.
1871-ben üzembe helyezték az első gőzgépet majd a következő években állami megrendeléseket kapott fegyverek gyártására.
- 1886-1900
A már világhírű ipari fegyvergyártó cég ekkoriban növelte a vadász és luxus fegyverek gyártását.
Ezen kívül a legkorszerűbb gépekkel házon belüli kerékpár gyártó üzemet hoztak létre és a Simson
Németország az egyik legnagyobb kerékpár gyártójává nőtte ki magát.
- 1901-1920
A kézi fegyverek kerékpárok és precíziós mechanikus műszerek mellett ebben az időszakban indult meg a gépjárműgyártás, azaz a mai autógyártás.
- 1921-1933
A kibővült termék paletta biztosította a Simson család anyagi előmenetelét, az első világháború és az infláció után.
- 1934-1945
A Simson fivérek különféle márkákat és védjegyeket regisztráltak a német szabadalmi hivatalnál termékeik és gyártási helyeik azonosítása érdekében. A Simson céget azonban a nemzeti szocialisták a 2. világháború idején kisajátították. Irányításuk alatt megkezdődött a BSW motorkerékpár 100-as modell sorozat gyártása, a háborús termékek gyártása mellett vadász és sport fegyvereket, hűtőszekrényeket és babakocsikat is gyártottak, valamint kifejlesztették BSW békegalambot.
- 1946-1950
A háború után a céget kifosztották 4000 gépet leszereltek s a cég épületét felrobbantották majd
a Simson cég az oroszok kezébe került.
Ekkor került ismét előtérbe a kerékpár és a babakocsi gyártása valamint a vadászfegyver
Gyártás újraindítása.
A legmodernebb ilyen jellegű termékeket Suhl-ban gyártották.
- 1950-től megkezdődött a Simson által fejlesztett legendás AWO 425 T (Touring) és AWO425S (Sport) építése.
- 1951-1960
Különösen az 1957-es év volt úttörő a cég életében mivel a kerékpár gyártás végét hirdette.
Ezt követte a kétkerekű motorkerékpárok gyártása SR1,SR2,KR50,SR4-1.
- 1961-1970
1964-ben megkezdődött az M53-as motor sorozat gyártása mely kétféle motor teljesítménnyel 2-4,6 lóerő.
A motorok új generációja az alváz átdolgozásához vezetett s ezzel megalapozta a Simson járművei új generációját a Vogel sorozatot, amelyet azonnal nagy számban gyártottak.
Ebben az időszakban alakult meg VEB gépjármű és vadászfegyvergyár Ernst Thälmann néven Suhl városában.
Ezekben az években a Simson is nagy lelkesedéssel fejlesztett ki egy Mopedet melynek váza, hajtogatott lemez profilból készült, 50 cm-3 –es egysebességes automata motorral szereltek.
A Simson SL1 segédmotoros kerékpár azonban nem aratott sikert a piacon.
- 1971-1980
A Vogel sorozat utolsó modellje 1972-ben készült: a Simson Habicht SR4-4 négyfokozatú motorral.
Ezt követően a Vogel sorozatból a Schwalbe kivételével a többi gyártása megszűnt.
1975-ben új sorozatot kezdtek el gyártani a segédmotor kerékpárokból az S50-es szériát, ami elérte az évi 150.000-es darabszámot.
- 1981-1990
Ebben az időszakban indultak útjukra az új Simson motorok M531/541/731/741, illetve ezzel párhuzamosan megkezdődött az S51-es típus gyártása.
A jó öreg Schwalbe (KR51/2) az új motorral 1986 közepéig gyártották.
Emellett a Roller SR50/80 –as típust is szériába helyezték, aminek az éves eladási darabszáma
Várakozáson felüli eredményt hozott a cég életébe 195.000/db
- 1991-2002
A rendszerváltás után drasztikus leépítés következtében a 6000 fős dolgozóból mindösszesen 200 fő maradt. Minden nehézségek ellenére a Simson megpróbált a piacon fennmaradni.
1991 őszén egy volt munkatárs megalapította a Shuli gépjárműgyár Kft-t azzal a céllal, hogy továbbra is motorkerékpárokat gyártsanak.
Az eddigi ismert járművek új megjelenéssel kerültek a piacra.
1994-ben egy újításnak köszönhetően jött a piacra az automata Roller Star 50 –es és a további fejlesztések eredményeként 1996-ban a Spatz 50-es automata motorkerékpár.
Egy új törvény bevezetésével totális összeomlás következett be a 80cm3-es kategóriában.
Ezért szükséges volt egy új 125cm3-es modell felvétele a Simson termék palettára, de ezt a feladatot nem sikerült a gyárnak megoldania.
A Schikra 125 volt az utolsó fejlesztés a Simson kerékpárok között.
2002-ben sajnos a vállalat kénytelen volt csődöt jelenteni.